این روزها و با نزدیک شدن به اربعین، چندین مجلس تعزیه در تهران اجرا می‌شوند.

تعزیه

به گزاش همشهری آنلاین، طبق رسمی‌که از قرن‌ها پیش جاری است، امسال هم در روزهای محرم مراسم شبیه‌خوانی و تعزیه‌خوانی برگزار شد. در این مدت در نقاط مختلف تهران و در تکیه‌ها و سالن‌های مختلف چندین تعزیه برگزار شد و حالا و در روزهای نزدیک به اربعین هم این مراسم در چند نقطه از تهران برگزار می‌شود. در این جا می‌توانید فهرستی از این مجالس تعزیه را بخوانید:

این برنامه‌ها را در روزها و شب‌های اربعین در تهران از دست ندهید

۲ مجلس تعزیه در رواق هنر

گروه تعزیه «ائمه اطهار» به سرپرستی اسماعیل مجللی، ۲ مجلس تعزیه «مصائب حضرت ام‌البنین (س)» و «ظهر عاشورا» را در رواق هنر فرهنگستان هنر اجرا می‌کند. تعزیه «مصائب ام‌البنین (س)» از نسخه‌های غریب تعزیه است که آن را اسماعیل مجللی، شبیه‌خوان و پژوهشگر تعزیه، کشف و تنظیم کرده است. از شاعر این نسخه هیچ رد و نشانی به جا نمانده، اما ادبیات این مجلس، طبق اظهارات اسماعیل مجللی، مطابق با ادبیات قرن ۱۳ ایران است و اشعارش استحکام خاصی دارد. این مجلس درباره زندگی مادر حضرت عباس (ع) است که در غم و فراق فرزندش، که در کربلا به شهادت رسیده، زندگی محنت‌بار و پراندوهی دارد، اما از مواضع اصلی خود به هیچ عنوان، عقب‌نشینی نمی‌کند. در این مجلس، سوگواری این مادر در قبرستان بقیع و همچنین کمک به نیازمندان و پرداخت خیرات، به نیت شهدا، به نمایش گذاشته می‌شود.

مراسم تعزیه‌خوانی گروه «ائمه اطهار»، سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ساعت ۱۷ تا ۲۰، در رواق هنرِ فرهنگستان هنر، به نشانی خیابان ولیعصر، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره ۱۵۵۲، برگزار می‌شود.

این برنامه‌ها را در روزها و شب‌های اربعین در تهران از دست ندهید

مرشد شب مقتل‌نویسی

در خانه اندیشمندان علو انسانی و توسط مجله بخارا هم یک مجلس تعزیه برگزار شده است. این تعزیه در قالب یک شب مقتل‌نویسی و با رونمایی از کتاب «حجه السعاده فی حجه الشهاده» برگزار شد و در آن این کتاب از محمد حسن خان اعتمادالسلطنه مورد بحث قرار گرفت. در این مراسم که با اجرای تعزیه توسط مرشد محسن میرزاعلی، نوازندگی حمید ابراهیمی‌ و ابراهیم خدابنده و بازیگری محمود عسگری در نقش شمر و محسن میرزاعلی در نقش یزید همراه بود علیرضا قاسم خان، محمدرضا بهزادی و علی دهباشی به ارائه نظرات خود پرداختند.

سوگواره تکیه ملت

سوگواره هنری آیینی تکیه ملت با حضور نوجوانان دختر و پسر منطقه ۲۰ تهران در حسینیه علی اکبر (ع) با هدف نمایش ادای احترام و ارادت نوجوانان به حضرت سیدالشهدا(ع) و کشف استعدادها و ظرفیت‌های نوجوانان در زمینه هنرهای آیینی و عاشورایی، برگزار و منتخبین این مراسم تعیین شدند. دومین سوگواره آیینی «محرم شهر» از سه‌شنبه ۹ تا ۲۳ مرداد هر شب از ساعت ۱۹ تا ۲۳ در میدان آزادی برگزار شد و برنامه‌های جانبی دیگری چون شهر کودکان حسینی، گذرنامه زیارتی اربعین، خیمه یاری، نمایش و برنامه‌های آیینی، نمایشگاه ملزومات اربعین به اجرا درآمد.

کد خبر 875868
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha